Algemene
Voorwaarden

Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden

Artikel 1. Definities
In deze Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden worden diverse termen gebruikt. In dit artikel leggen wij de definities van de gebruikte termen nader uit:
• Wie zijn wij?
Wij zijn Huiskens Lifttechniek, gevestigd te Nijmegen, Horstacker 2138, 6546 GG,
in deze Voorwaarden nader te noemen: ‘Huiskens Lifttechniek’ in zijn hoedanigheid als opdrachtnemer, installateur, reparateur en (onderhouds)monteur.
• Wie is de wederpartij?
De wederpartij van Huiskens Lifttechniek is, in zijn hoedanigheid van opdrachtgever, hierna nader te noemen: ‘Opdrachtgever’.
• Als de term Overeenkomst wordt gebruikt:
dan wordt hiermee de in dit document vermelde Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden bedoeld, hierna nader te noemen: ‘Algemene Voorwaarden’ of ‘Voorwaarden’.
• Indien Huiskens Lifttechniek en Opdrachtgever meer dan eenmaal
Overeenkomsten sluit, gelden voor alle volgende Overeenkomsten steeds de onderhavige Voorwaarden ongeacht of deze al dan niet van toepassing zijn verklaard.
• Indien één of meer bepalingen uit deze Voorwaarden onverbindend zijn of onverbindend mochten worden verklaard, dan blijven de overige bepalingen van deze overeenkomst onverminderd van kracht.
Artikel 2. Toepasselijkheid
• De in deze Voorwaarden vermelde bepalingen zijn van toepassing op iedere overeenkomst tussen Huiskens Lifttechniek en de Opdrachtgever waarop Huiskens Lifttechniek deze Voorwaarden van toepassing heeft verklaard.
• De onderhavige Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met Huiskens Lifttechniek, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
• Eventuele afwijkingen op deze Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
• De toepasselijkheid van eventuele andere voorwaarden van de Opdrachtgever worden hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.

Artikel 3. Aanbiedingen en Offertes
• Alle aanbiedingen c.q. offertes door Huiskens Lifttechniek gedaan, zijn vrijblijvend tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
• De Opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de door of namens Opdrachtgever aan Huiskens Lifttechniek opgegeven eisen en specificaties en andere informatie waarop Huiskens Lifttechniek een aanbieding c.q. offerte baseert.
• Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.
• Alle aanbiedingen en offertes, in welke vorm dan ook vervallen uiterlijk 30 dagen na de datum van de aanbieding c.q. offerte.
• Een Overeenkomst komt tot stand -al dan niet na het uitgeven van een offerte gedaan door Huiskens Lifttechniek - wanneer de opdracht door de Opdrachtgever schriftelijk aan Huiskens Lifttechniek wordt verleend en Huiskens Lifttechniek
de opdracht schriftelijk heeft aanvaard, of wanneer, in overleg, aanvang met de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden is gemaakt.
• Indien Huiskens Lifttechniek tijdens de uitvoering van de werkzaamheden een mondelinge meerwerkopdracht ontvangt van de Opdrachtgever of een medewerker dan wel een vertegenwoordiger van de Opdrachtgever, dan mag Huiskens
Lifttechniek er van uitgaan dat het meerwerk op uitdrukkelijk verzoek van Opdrachtgever is geschied tegen de door Huiskens Lifttechniek gehanteerde prijzen en tarieven.
• Huiskens Lifttechniek heeft het recht om tijdens de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden daarin wijzigingen aan te brengen, indien deze naar het oordeel van Huiskens Lifttechniek noodzakelijk zijn op grond van voorschriften van overheidswege dan wel de technische of bouwkundige uitvoerbaarheid van het werk. Aan die wijzigingen verbonden meerkosten, komen voor rekening van Opdrachtgever.
• Opdrachtgever heeft het recht voor of tijdens de uitvoering van de werkzaamheden hierin wijzigingen te verlangen. De daaraan verbonden extra kosten dienen door Opdrachtgever, indien Huiskens Lifttechniek zulks wenst, vooraf te worden voldaan.
• Huiskens Lifttechniek is gerechtigd om de door de Opdrachtgever verlangde wijzigingen niet uit te voeren indien deze wijzigingen naar het oordeel van Huiskens Lifttechniek op technische of constructieve bezwaren stuiten, dan wel wanneer deze wijzigingen niet binnen de planning van de werkzaamheden inpasbaar zijn.
• De tijdsduur van de uitvoering van de werkzaamheden zal dan in verband met de extra verlangde meerwerk worden verlengd met de daarmee gemoeide tijd.
• Indien tijdens de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat voor een behoorlijke uitvoering van de Overeenkomst het noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen en/of aan te vullen, zullen Huiskens Lifttechniek en Opdrachtgever tijdig en in onderling overleg de Overeenkomst daarop aanpassen.
Indien Huiskens Lifttechniek en de Opdrachtgever de Overeenkomst wijzigen en/of aanvullen, zal het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Eventuele hierdoor extra werkzaamheden, berekeningen, plannen of dergelijke dienen te worden gemaakt, is Huiskens Lifttechniek gerechtigd om de hieraan verbonden extra kosten bij de Opdrachtgever in rekening te brengen.
• Indien de wijziging van of aanvulling op de Overeenkomst financiële of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Huiskens Lifttechniek de Opdrachtgever hierover, indien mogelijk vooraf, informeren.
• Het gemis van een schriftelijke opdracht tot meerwerk laat aanspraken van Huiskens Lifttechniek onverlet.
• Huiskens Lifttechniek behoudt zich het recht voor om een opdracht, zonder opgave van reden, te weigeren.
• De prijzen in de aanbiedingen en offertes zijn in Euro’s en exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, leges en belastingen, tenzij Huiskens Lifttechniek en Opdrachtgever uitdrukkelijk anders overeen gekomen zijn.
• Overeengekomen prijzen zijn gebaseerd op de ten tijde van de offerte bekende prijsbepalende factoren.


Artikel 4. Uitvoering van de Overeenkomst/installatie/reparatie/onderhoud
Huiskens Lifttechniek zal de overeengekomen werkzaamheden naar de beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren.
Eén en ander op grond van de door Huiskens Lifttechniek en Opdrachtgever gemaakte afspraken.
• Huiskens Lifttechniek is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor Huiskens Lifttechniek kenbaar hoorde te zijn.
• Indien en voorzover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist, heeft Huiskens Lifttechniek het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
• Indien de aanvang of de voortgang van de werkzaamheden wordt vertraagd door factoren waarvoor Opdrachtgever verantwoordelijk is, dienen de daaruit voor Huiskens Lifttechniek voortvloeiende schade en kosten door de Opdrachtgever te worden vergoed.
• De Opdrachtgever vrijwaart Huiskens Lifttechniek voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden en welke schade aan Opdrachtgever toerekenbaar is.


Artikel 5. Verplichtingen van de Opdrachtgever
• De Opdrachtgever draagt ervoor zorg dat alle gegevens en/of eventuele materialen, waarvan Huiskens Lifttechniek aangeeft dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst, tijdig aan Huiskens Lifttechniek ter beschikking worden gesteld.
• De Opdrachtgever is gehouden de plaats c.q. de ruimtes waarin Huiskens Lifttechniek werkzaamheden dient te verrichten werkbaar aan te leveren, zulks naar inzicht van Huiskens Lifttechniek.
• Het staat Huiskens Lifttechniek vrij om bij constatering, dat de Opdrachtgever niet heeft voldaan aan de in het vorige punt omschreven verplichting heeft om een werkbare omgeving aan te leveren, de werkzaamheden op te schorten, met het recht op verhaal van schade in verband met niet productieve uren, dan wel werkzaamheden van het werkbaar maken ter hand te nemen. De kosten daarvan kan en mag Huiskens Lifttechniek aan Opdrachtgever in rekening brengen.
• Indien de door de Opdrachtgever aangeleverde gegevens onvolledig en/of onjuist zijn, komt dit volledig voor rekening en risico van de Opdrachtgever. De Opdrachtgever is
verantwoordelijk voor de door of namens hem verstrekte gegevens, alsmede voor geschiktheid van de door of namens Opdrachtgever verstrekte materialen.
• De Opdrachtgever zorgt ervoor dat Huiskens Lifttechniek tijdig kan beschikken over eventuele voor de werkzaamheden benodigde goedkeuringen, zoals vergunningen en ontheffingen.
Voor zover de Opdrachtgever in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst verbonden heeft tot de levering van bepaalde materialen en/of het (laten) verrichten van bepaalde werkzaamheden, is de Opdrachtgever verantwoordelijk voor het tijdig leveren en/of (laten) uitvoeren. Indien dit niet tijdig geschiedt, is de Opdrachtgever hiervoor aansprakelijk.
• De Opdrachtgever is gehouden om Huiskens Lifttechniek te informeren als feiten of omstandigheden die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst van belang kunnen zijn.
• De Opdrachtgever stelt Huiskens Lifttechniek in staat de werkzaamheden op een goede en veilige manier, volledig en conform de Overeenkomst uit te voeren.
• De Opdrachtgever dient Huiskens Lifttechniek op de vooraf bekende werktijden toegang te verlenen tot de plaats(en) waarin of waarop de werkzaamheden dienen te worden verricht. Indien de Opdrachtgever niet op de afgesproken plek en tijd aanwezig
is, waardoor Huiskens Lifttechniek de werkzaamheden niet kan verrichten, is de Opdrachtgever de daaruit voortvloeiende extra kosten (waaronder voorrijkosten en uurtarieven) aan Huiskens Lifttechniek verschuldigd.
• Huiskens Lifttechniek gaat ervan uit dat de Opdrachtgever al zijn wettelijke verplichtingen nakomt.
• De Opdrachtgever is verplicht het door Huiskens Lifttechniek geleverde enkel te gebruiken zoals volgt uit de instructies.

Artikel 6. Oplevering
• Een door Huiskens Lifttechniek opgegeven of in overleg met Opdrachtgever overeengekomen leveringstermijn of datum van oplevering zal steeds bij benadering
gelden. Bij niet-tijdige levering of uitvoering zal in overleg met de Opdrachtgever een nieuw redelijke datum c.q. termijn worden vastgesteld.
• Het is Opdrachtgever niet toegestaan om zelf of door derden wijzigingen aan te brengen aan de materialen en uitgevoerde werkzaamheden van Huiskens Lifttechniek.
• Indien zich een gebrek voordoet in de door Huiskens Lifttechniek uitgevoerde werkzaamheden dient de Opdrachtgever Huiskens Lifttechniek daarvan onmiddellijk in kennis te stellen. Herstel zal bij uitsluiting door of namens Huiskens Lifttechniek geschieden.
• De werkzaamheden worden als voltooid beschouwd indien:
* Huiskens Lifttechniek aan de Opdrachtgever kennis heeft gegeven dat het werk is voltooid en bedrijfsklaar is, en de Opdrachtgever heeft het werk goedgekeurd dan wel aanvaard.
*Hetzij wanneer uiterlijk 7 dagen zijn verstreken nadat Huiskens Lifttechniek aan de Opdrachtgever heeft verklaard dat het werk is voltooid en bedrijfsklaar is en de Opdrachtgever heeft nagelaten het werk binnen die termijn goed te keuren dan wel te aanvaarden.
* Hetzij de Opdrachtgever het werk (vroegtijdig) in gebruik neemt, met dien verstande dat door (vroegtijdige) ingebruikneming van het werk, dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd.
* Kleine gebreken die kunnen worden hersteld binnen de garantietermijn en die het functioneren van het werk niet beïnvloeden, zullen de oplevering niet in de weg staan.
* Oplevering ontslaat Huiskens Lifttechniek van alle aansprakelijkheid van gebreke en reclames die de Opdrachtgever op dat tijdstip had moeten kunnen en/of behoren te ontdekken.
* Als gevolg van de oplevering gaat het risico voor het werk over van Huiskens Lifttechniek naar de Opdrachtgever.


Artikel 7. Risico, eigendomsoverdracht en retentierecht
• Behoudens nadere of afwijkende voorwaarden gaat het risico van de verkochte zaken op de Opdrachtgever over op het moment van aflevering.
• Zolang de Opdrachtgever niet het volledige bedrag van de factuur -eventueel verhoogd met rente en bijkomende kosten- heeft voldaan, blijven de geleverde zaken eigendom van Huiskens Lifttechniek.
• De eigendom gaat eerst op de Opdrachtgever over, nadat de Opdrachtgever de gehele vordering heeft voldaan. De Opdrachtgever zal niet de bevoegdheid hebben om de nog onbetaald gebleven zaken aan derden door te leveren of verpanden of enig ander recht daarop verlenen.
• De Opdrachtgever is verplicht de producten/materialen/zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn afgeleverd, met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar als eigendom van Huiskens Lifttechniek, te bewaren.
• Indien de Opdrachtgever met de nakoming van zijn verplichtingen tekortschiet of goed grond bestaat om aan te nemen dat de Opdrachtgever tekort zal schieten, is Huiskens Lifttechniek gerechtigd onder de eigendomsvoorbehoud geleverde zaken terug te nemen. Huiskens Lifttechniek heeft te allen tijde vrije toegang tot de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken, waar die zich ook mochten bevinden.
• Het risico van verlies of beschadiging van de zaken die onderdeel zijn van de Overeenkomst, gaat op de Opdrachtgever over op het moment waarop deze zaken aan de Opdrachtgever juridisch en/of feitelijk worden geleverd en daarmee in de macht van de Opdrachtgever of een door Opdrachtgever aangewezen derde worden gebracht.

Artikel 8. Materialen
• Huiskens Lifttechniek zal bij het uitvoeren van de Opdracht, waarbij de door Huiskens Lifttechniek te leveren en te verwerken materialen aangaat, gebruik maken van materialen in de normale gangbare handelskwaliteit.
• Een geringe afwijking in een eigenschap van een materiaal, welke dan ook, zal voor de Opdrachtgever geen reden zijn om het gebruik daarvan af te wijzen. Bij de beoordeling of het in een voorkomend geval om een geringe afwijking gaat, zal er worden uitgegaan van een gemiddelde van het desbetreffende materiaal.


Artikel 9. Overmacht
• Als gebeurtenissen die in feite buiten de macht van Huiskens Lifttechniek liggen, dan wel niet aan diens doen en/of laten kunnen worden toegerekend, worden in elk geval beschouwd:
* onwerkbaar weer, als gevolg van welke weersomstandigheden dan ook;
* belemmeringen door derden, die van overheden inbegrepen;
* belemmeringen in het vervoer;
* oproeren;
* oorlogen of oorlogsgevaren, zowel hier als ten landen van herkomst van
materialen;
* verlies of beschadiging van goederen bij het transport daarvan;
* het niet of niet tijdig leveren van goederen aan Huiskens Lifttechniek door leveranciers;
* ex- en importverboden;
* branden, diefstal, storingen en ongevallen in het bedrijf van Huiskens Lifttechniek dan wel diens leveranciers;
* het verbranden van vervoersmiddelen van Huiskens Lifttechniek of diens leveranciers;
* het optreden van storingen aan de vervoersmiddelen;
* verkeersopstoppingen;
* het betrokken raken bij ongevallen;
* het opleggen van heffingen of het nemen door de overheid van andere maatregelen welke wijzigingen in feitelijke omstandigheden teweeg brengen;
* ziekteverzuim.
• Gedurende een situatie van overmacht -waaronder wordt verstaan elke omstandigheid die de uitvoering van de overeenkomst door Huiskens Lifttechniek belet of vertraagt en welke niet binnen invloed van Huiskens Lifttechniek ligt- wordt ter keuze van Huiskens Lifttechniek de uitvoering van de Overeenkomst opgeschort dan wel door middel van een schriftelijke verklaring ontbonden, onder opgave van de omstandigheid, die (verdere) uitvoering belet. In dat geval zal geen verplichting tot schadevergoeding bestaan, behoudens door de Opdrachtgever van de door Huiskens Lifttechniek werkelijk gemaakte kosten.
• Onder overmacht wordt in deze Voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Huiskens Lifttechniek geen invloed op kan uitoefenen,
doch waardoor Huiskens Lifttechniek niet in staat is de verplichtingen na te komen.
• Bij het zich voordoen van een gebeurtenis, zoals hiervoor omschreven, zal Huiskens Lifttechniek niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade als een direct of een indirect gevolg daarvan en zal Huiskens Lifttechniek vooralsnog
ontheven zijn van de verplichting tot het uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden. Het zal aan de omstandigheden van het geval afhangen of dat geheel, dan wel gedeeltelijk het geval zal zijn of blijven, dan wel of er slechts sprake zal zijn van een opschorting in de uitvoering van de werkzaamheden. Bij een zich voordoende mogelijkheid om alsnog de werkzaamheden geheel en/of gewijzigd uit te voeren, zullen zowel Huiskens Lifttechniek als de Opdrachtgever gehouden zijn om die te benutten.
• Voor zover Huiskens Lifttechniek ten tijden van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk de verplichtingen uit de Overeenkomst is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Huiskens Lifttechniek gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren.


Artikel 10. Opschorting, annulering of ontbinding
• Huiskens Lifttechniek is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden indien:
* De Opdrachtgever de verplichtingen uit de Overeenkomst niet of niet tijdig of niet geheel nakomt.
* Na het sluiten van de Overeenkomst aan Huiskens Lifttechniek ter kennis is gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever niet, niet tijdig of niet geheel zal nakomen. In geval van goede grond bestaat te vrezen dat de Opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming het rechtvaardigt.
* De Opdrachtgever bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van de verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
* Voorts is Huiskens Lifttechniek bevoegd de Overeenkomst te ontbinden, indien zich omstandigheden voordoen, welke van dien aard zijn dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd, dan wel indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst niet mag worden verwacht.
• Indien de Overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van Huiskens Lifttechniek op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Huiskens Lifttechniek de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt deze haar aanspraken uit de wet en Overeenkomst.
• Huiskens Lifttechniek behoudt zich steeds het recht voor schadevergoeding te vorderen.
• Indien de Opdrachtgever de met Huiskens Lifttechniek gesloten Overeenkomst wenst te ontbinden of annuleren, dan is Huiskens Lifttechniek eveneens gerechtigd naleving van de Overeenkomst te vorderen, dan wel is de Opdrachtgever, zulks na keuze van Huiskens Lifttechniek, annuleringskosten verschuldigd van minimaal 30% van de contractwaarde. Dit onverminderd het recht op verhaal van (verdere) directe en indirecte schade door Huiskens Lifttechniek. Indien annulering geschied binnen 8 dagen tot de dag van levering, wordt 50% van de contractwaarde als annuleringskosten in rekening gebracht. Bij annulering binnen 24 uur voor aanvang van de levering zal de volledige contractwaarde in rekening worden gebracht.
• Indien de Opdrachtgever bij annulering de afname weigert van de reeds door Huiskens Lifttechniek speciaal voor de Opdrachtgever ingekochte zaken, al dan niet bewerkt of verwerkt, is de Opdrachtgever daarnaast gehouden deze zaken af te nemen en de verkoopprijs aan Huiskens Lifttechniek te voldoen.
• Indien een zaak (tijdelijk) niet leverbaar is, ontvangt de Opdrachtgever van Huiskens Lifttechniek hierover zo spoedig mogelijk bericht. De Opdrachtgever kan in dat geval kosteloos de bestelling annuleren.
• Indien de Opdrachtgever reeds de zaak aan Huiskens Lifttechniek heeft betaald, wordt voor terugbetaling of verrekening gezorgd.
• Annulering dient schriftelijk kenbaar gemaakt te worden aan Huiskens Lifttechniek.



Artikel 11. Honorarium
• Huiskens Lifttechniek en de Opdrachtgever kunnen bij het tot stand komen van de Overeenkomst enkel schriftelijk, per brief of e-mail dan wel andere elektronische manier van berichtgeving, een vast honorarium overeenkomen.
• Indien geen vast honorarium wordt overeengekomen, zal het honorarium worden vastgesteld op grond van de tarieven van Huiskens Lifttechniek. Het honorarium wordt berekend volgens de gebruikelijke tarieven van Huiskens Lifttechniek,
geldend voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend tarief is overeengekomen.
• Huiskens Lifttechniek is gerechtigd om prijsverhogingen door te berekenen indien Huiskens Lifttechniek kan aantonen dat tussen het moment van aanvaarding en moment van opleveren aanmerkelijk zijn gestegen.
• Huiskens Lifttechniek is gerechtigd een vast overeengekomen honorarium te verhogen wanneer tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijke overeengekomen dan wel verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de Overeenkomst, en zulks niet
toerekenbaar is aan Huiskens Lifttechniek, dat in redelijkheid niet van Huiskens Lifttechniek mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen de oorspronkelijk overeengekomen honorarium.
• De Opdrachtgever is in geval van een verhoging binnen 3 maanden na het aangaan van de Overeenkomst niet gerechtigd tot ontbinding indien de bevoegdheid tot verhoging van het honorarium of tarief voortvloeit uit een bevoegdheid ingevolge de wet.
• Huiskens Lifttechniek zal de Opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het honorarium of tarief schriftelijk of elektronisch kenbaar maken. Huiskens Lifttechniek zal daarbij de omvang en datum waarop de verhoging zal ingaan, vermelden.


Artikel 12. Betaling en incassokosten
• Betalingen door de Opdrachtgever geschieden op factuur en in elk geval binnen 14 dagen na de factuurdatum, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen. Bij overschrijding van dit termijn is de Opdrachtgever in verzuim.
• Huiskens Lifttechniek kan de Opdrachtgever na het verlenen van de opdracht tot het uitvoeren van werkzaamheden verzoeken om te voldoen aan de volgende betalingsvoorwaarden:
- Een aanbetaling van 50% bij het verlenen van de opdracht, binnen 14 dagen na toezending van de eerste factuur;
- Een aanbetaling van 40% bij aanvang van de werkzaamheden, te betalen binnen 14 dagen na de tweede factuur;
- Het restantbedrag dient te worden voldaan bij voltooiing van de werkzaamheden, te betalen binnen 14 dagen na de toezending van de derde factuur.
• Bij niet tijdige voldoening van een eventuele aanbetaling, kan Huiskens Lifttechniek besluiten om de aanvang van de werkzaamheden op te schorten.
• Indien de Opdrachtgever in verzuim is heeft Huiskens Lifttechniek het recht om, het zonder enige ingebrekestelling, vanaf de dag nadat het verzuim is ingetreden wettelijke achterstallige rente in rekening te brengen, met een minimum van 1 maand en waarbij een gedeelte van een maand gerekend wordt als gehele maand. Het voornoemde rentebeding is onverminderd het recht om overige kosten zoals gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. De buitengerechtelijke incassokosten worden vastgesteld op 15% van de vordering van de hoofdsom vermeerderd met de gevorderde rente. Dit met een minimum van €150,00.
• In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Huiskens Lifttechniek onmiddellijk opeisbaar.
• Als de Opdrachtgever door niet tijdig de betaling te voldoen in verzuim is dan is Huiskens Lifttechniek bevoegd de werkzaamheden en de garantie te schorsen, onverminderd de verder aan Huiskens Lifttechniek toekomende rechten.
• Bezwaren tegen de hoogte van de factuur schorten de betalingsverplichting niet op.
• Betalingen strekken achtereenvolgens in mindering op de incassokosten, rente en vervolgens op de langst uitstaande vordering/factuur.
• De vordering op de Opdrachtgever met inbegrip van rente, kosten en eventueel nog niet opeisbare facturen, zal terstond en integraal opeisbaar zijn ingeval van een andere
toerekenbare tekortkoming door opdrachtgever c.q. reeds ingetreden wanbetaling dan wel wanneer beslag op diens goederen wordt gelegd c.q. surseance of faillissement van de Opdrachtgever wordt gevraagd. Opdrachtgever wordt alsdan van rechtswege geacht in verzuim te zijn, ongeacht eerdere termijnafspraken.
• Ingeval van niet tijdige betaling heeft Huiskens Lifttechniek steeds het recht de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten of ter keuze van Huiskens Lifttechniek de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder tot enigerlei schadevergoeding gehouden te zijn. Huiskens Lifttechniek is steeds gerechtigd de nakoming van de verplichtingen op te schorten met een periode gelijk aan die waarmee de Opdrachtgever in gebreke is gebleven met tijdige betaling.
• Ongeacht de overeengekomen betalingscondities, blijkt Huiskens Lifttechniek te allen tijde gerechtigd om alvorens tot levering over te gaan of met de reeds begonnen levering voort te gaan, van de Opdrachtgever genoegzame zekerheidstelling of vooruitbetaling te verlangen. Van dat voornemen dient Huiskens Lifttechniek de Opdrachtgever schriftelijk in kennis te stellen en deze daarbij alsnog in de gelegenheid te stellen de gevraagde zekerheidstelling binnen een bekwame tijd te verstrekken.
Indien de verlangde zekerheidstelling of aanbetaling niet binnen de gestelde termijn wordt verstrekt, is Huiskens Lifttechniek gerechtigd de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
• Indien Huiskens Lifttechniek hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in aanmerking. Gerechtelijke en executiekosten komen eveneens voor rekening van de Opdrachtgever.
Artikel 13. Klachten en verjaring
• Opdrachtgever is verplicht verkochte of geleverde zaken en door Huiskens Lifttechniek verrichte installatiewerkzaamheden bij ontvangst respectievelijk ingebruikneming te -doen- inspecteren. Klachten over kwaliteit of hoeveelheid, dan wel afwijkingen en/of beschadigingen dient Opdrachtgever onverwijld, maar in elke geval binnen 8 dagen na aflevering dan wel ingebruikneming schriftelijk aan Huiskens Lifttechniek kenbaar te maken. Geen klacht zal nog ontvankelijk zijn, wanneer deze termijn is verstreken of wanneer Opdrachtgever de geleverde zaken heeft verwerkt of aan derden heeft geleverd.
• Indien zich in de bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruikte materialen of in de geleverde producten zichtbare fouten, onvolkomenheden en/of gebreken voordoen die reeds op het moment van levering aanwezig moeten zijn geweest, verplicht Huiskens Lifttechniek zich die zaken naar keuze van Huiskens Lifttechniek kosteloos te repareren dan wel te vervangen.
• Na het indienen van een klacht dient de opdrachtgever Huiskens Lifttechniek de gelegenheid te geven de gegrondheid van de klacht te onderzoeken en zo nodig de gelegenheid te geven om alsnog de overeengekomen werkzaamheden te verrichten.
• Geringe afwijkingen zullen nimmer grond voor Opdrachtgever vormen om de betreffende zaken te weigeren c.q. de Overeenkomst te ontbinden. Klachten, van welke aard dan ook, schorten de betalingsverplichtingen van de Opdrachtgever niet op. Het recht van reclamatie vervalt indien de producten door de Opdrachtgever zijn gewijzigd, verwerkt of gerepareerd.
• Huiskens Lifttechniek heeft de keus, indien een klacht gegrond blijkt te zijn, om alsnog het overeengekomene te leveren, dan wel de betreffende zaken terug te nemen en te vervangen, dan wel de Overeenkomst te ontbinden en gedane betalingen aan Opdrachtgever terug te boeken. Huiskens Lifttechniek is nimmer aansprakelijk voor enige dientengevolge geleden schade, hoe ook genaamd.
• Klachten worden niet in behandeling genomen die geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van:
* normale slijtage;
* onoordeelkundig gebruik;
* niet of onjuist uitgevoerd onderhoud;
* wijzigingen of reparaties door Opdrachtgever of door derden;
* brand, bliksem, overstromingen, natuurrampen en ontploffingen;
* schade veroorzaakt door derden;
* enig overheidsvoorschrift inzake de aard of kwaliteit van de toegepaste materialen.
• Alle rechtsvorderingen dient de Opdrachtgever binnen 1 jaar in te stellen als de Opdrachtgever niet tevreden is over een geleverd product dan wel over de verrichte werkzaamheden. Voor de Opdrachtgever, zijnde een natuurlijk persoon, geldt een verjaringstermijn van 2 jaar. Handelt de Opdrachtgever niet tijdig, dan verjaart de rechtsvordering.

Artikel 14. Garantie
• De door Huiskens Lifttechniek geleverde zaken voldoen aan de technische eisen en specificaties welke door de fabrikant zijn gesteld.
• Een garantie dient schriftelijk te zijn overeengekomen.
• De garantie is reeds beperkt tot fabricagefouten en omvat dus geen schade ten gevolge van oneigenlijk, onzorgvuldig c.q. ondeskundig gebruik/onderhoud of niet naleving van de gebruiksaanwijzing of onderhoudsvoorschriften door wederpartij of een derde; fabrieksgarantie en leveringen aan wederpartij in de EU; reparatie van de zaak.
• Deze garantie vervalt bij doorverkoop van de geleverde zaken, tenzij partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen, na bewerkingen, wijzigingen, veranderingen of reparatie door de Opdrachtgever of een derde aan of van het geleverde en indien het gekochte niet jaarlijks wordt onderhouden c.q. gekeurd.
• Een beroep op een garantie kan alleen worden gedaan na overlegging van de aankoopfactuur c.q. reparatiefactuur.
• Zolang de Opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen voortvloeiende uit de door Partijen gesloten Overeenkomst voldoet, kan hij geen beroep doen op deze garantiebepaling.

Artikel 15. Aansprakelijkheid en vrijwaring
• Indien Huiskens Lifttechniek aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
• Behoudens bovengenoemde garantieplichten en/of elders in deze Voorwaarden voorziene plichten van Huiskens Lifttechniek is Huiskens Lifttechniek na op- of aflevering van elke verdere aansprakelijkheid ontheven. Opdrachtgever vrijwaart Huiskens Lifttechniek na correcte op- of aflevering voor alle aansprakelijkheden van derden inzake.
• Behoudens opzet of grove schuld is Huiskens Lifttechniek ten aanzien van alle overeengekomen en door Huiskens Lifttechniek uitgevoerde werkzaamheden slechts aansprakelijk tot het bedrag dat is gedekt door haar aansprakelijkheidsverzekering. Huiskens Lifttechniek verplicht zich een dergelijke aansprakelijkheidsverzekering te sluiten tegen in de branche gebruikte condities. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van Huiskens Lifttechniek beperkt tot het factuurbedrag, althans tot dat gedeelte van de overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
• Huiskens Lifttechniek kan niet aansprakelijk worden gehouden, dan wel gehouden zijn tot het vergoeden van enige schade, die direct of indirect gevolg is van:
* Een gebeurtenis, die in feite buiten macht van Huiskens Lifttechniek ligt en aldus niet aan doen of laten van Huiskens Lifttechniek kan worden toegeschreven, zoals in deze Voorwaarden is omschreven.
* Enige daad of nalatigheid van de Opdrachtgever, diens ondergeschikten, dan wel andere personen die door of vanwege de Opdrachtgever te werk zijn gesteld;
* Door verkeerd of ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met de gebruiksaanwijzing van het geleverde;
* Doordat het geleverde door de Opdrachtgever is gebruikt voor een ander doel dan waarvoor het is aangeschaft;
* Indien de Opdrachtgever of een derde wijzigingen aanbrengt aan het door Huiskens Lifttechniek geleverde. Iedere aansprakelijkheid ten aanzien van de werking en eventuele (gevolg)schade worden hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.
* Huiskens Lifttechniek aanvaard geen enkele aansprakelijkheid indien tegen het advies van Huiskens Lifttechniek in, de Opdrachtgever eist dat er toch bepaalde werkzaamheden doorgang moeten vinden.
• Huiskens Lifttechniek is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat Huiskens Lifttechniek is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid door Huiskens Lifttechniek kenbaar behoorde te zijn.
• Huiskens Lifttechniek is niet aansprakelijk voor eventuele schade, van welke aard dan ook, voortvloeiend uit of te wijten aan afwijkingen van zaken en/of bouwwerken van de Opdrachtgever waaraan, dan wel waarop, Huiskens Lifttechniek werkzaamheden verricht of een installatie monteert.
• Opdrachtgever is aansprakelijk voor verlies van en/of schade aan zaken, materialen, gereedschappen, machines e.d. die Huiskens Lifttechniek tijdens de uitvoering van de werkzaamheden bij de Opdrachtgever heeft opgeslagen.
• Huiskens Lifttechniek is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, ontstaan door, hak-, frees-, boor- en slijpwerken, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

Artikel 16. Bijzondere bepalingen inzake installaties
• De installatiewerkzaamheden worden te allen tijde geoffreerd en in de Overeenkomst opgenomen, op basis van voorcalculatie, tenzij Huiskens Lifttechniek schriftelijk anders meldt.
• Onder installatiewerkzaamheden wordt verstaan, alle activiteiten die door medewerkers van Huiskens Lifttechniek moeten worden uitgevoerd ten behoeve van de Opdrachtgever om ervoor zorg te dragen dat de bestelde apparatuur op deugdelijke en goede wijze conform de Overeenkomst wordt geïnstalleerd, hieronder valt onder andere montage, testen en inregelen.
• Mocht blijken dat na het sluiten van de Overeenkomst er nog aanvullende voorzieningen nodig zijn om tot een deugdelijke installatie te komen, dan zal de Opdrachtgever zijn medewerking verlenen om deze aanvullende voorzieningen te realiseren. Het aanbrengen van deze voorzieningen door Huiskens Lifttechniek leidt tot meerwerkkosten voor de Opdrachtgever.
• De Opdrachtgever draagt zorg dat de medewerkers van Huiskens Lifttechniek hun werkzaamheden uit kunnen voeren conform de geldende wettelijke regelingen.

Artikel 17. Hoofdelijke verbondenheid
• In geval van overeenkomsten tussen Huiskens Lifttechniek en twee of meerdere partijen/Opdrachtgevers, zijn die Opdrachtgevers elk hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele nakoming van de uit die overeenkomsten voortvloeiende verplichtingen.

Artikel 18. Geheimhouding
• Huiskens Lifttechniek en de Opdrachtgever zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. De partij die vertrouwelijke informatie ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt is.


Artikel 19. Intellectuele eigendom
• Huiskens Lifttechniek behoudt te allen tijde intellectuele eigendomsrechten op de door Huiskens Lifttechniek gemaakte en ter beschikking gestelde concepten, documenten, afbeeldingen, tekeningen en programmatuur.
• Het is de Opdrachtgever niet toegestaan om, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Huiskens Lifttechniek, deze concepten, documenten, afbeeldingen, tekeningen en programmatuur geheel of gedeeltelijk te kopiëren, te verveelvoudigen of openbaar te maken.

Artikel 20. Slotbepaling en toepasselijk recht
• Van toepassing is steeds de versie van de Algemene Voorwaarden zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de Overeenkomst, tenzij de Opdrachtgever na het sluiten van de Overeenkomst de gelding van de herziene versie heeft aanvaard.
• Op alle aanbiedingen, opdrachten en met Huiskens Lifttechniek te sluiten Overeenkomsten is uitsluitend Nederlands Recht van toepassing.
• Alle geschillen worden onderworpen aan het oordeel van de absoluut bevoegde rechter in de vestigingsplaats van Huiskens Lifttechniek, dan wel aan het oordeel van een andere bevoegde rechterlijke instantie, zulks evenwel ter keuze van Huiskens Lifttechniek.